Dark Souls je veľmi úspešnou akčnou fantasy RPG, ktorá kladie veľký dôraz na ťažké súboje s bossmi, ktorí vám jednoducho nič nedarujú a umierať budete vážne veľakrát kým sa naučíte presné pohyby nepriateľa a budete presne vedieť, kedy sa oplatí zaútočiť a kedy sa radšej zdržať a počkať si na vhodnú príležitosť. Touto sériou sa inšpirovalo veľké množstvo hier a vlastne už je pomenovaný neoficiálne podľa hier zo série Dark Souls aj žáner ťažších akčných RPG zameraných na súboje a to soulslike. Mortal Shell je od malého štúdia, v ktorom pracuje asi 15 ľudí a tak sa to s veľkým štúdiom stojacím za už spomenutou kultovou sériou nedá porovnať, ale žáner je to ten istý a preto tieto hry porovnávať budeme. Aj keď samotní autori s Cold Symmetry sa vyjadrili, že je vlastne hra Mortal Shell akousi poctou pre ich obľúbenú sériu Dark Souls. Vydarila sa?
Musím povedať, že áno a síce je veľa vecí naozaj podobných a občas ako keby ste sa pozerali na tie isté hry. Aj Mortal Shell má fantasy svet, tiež je jeho príbeh minimalistický a nostalgický a chodíte si po oblastiach, zabíjate nepriateľov, bossov a hľadáte hodiace sa predmety. Je tu však veľmi zásadný rozdiel v hrateľnosti a to ten, že tu si na začiatku žiadnu postavu nevytvárate a nerozhodujete sa hneď na začiatku, že akým štýlom vlastne budete hrať. To si dáte v hlave do poriadku až popri hraní, všetci hráči tu totiž začínajú tak isto a to v podobe krechkej sivej bytosti, ktorej vlastne stačí jediný úder a umrie a hrať hru za túto bytosť je samozrejme maximálna výzva, ale o to tu nejde. Táto bytosť má jednu veľmi špeciálnu schopnosť, môžete sa s Ňou prevteliť do telesnej schránky padlých bojovníkov a to je hlavná téma a štýl hrateľnosti tejto hry. Týchto telesných schránok je po svete viac a keď ich nájdete a posadnete ich, tak sa vám automaticky objavia vo vašej hrobke a môžete ich počas hrania ľubovoľne striedať. Rozdiel je samozrejme veľký či už výzorovo ale hlavne sa jedná o štatistiky. Kým jedna je rýchla, má veľa staminy ale málo života, ďalší bojovník má veľa života, ale málo staminy, ďalší je zasa v štatistikách vyrovnaný a podobne. Každá z týchto postáv má aj svoje meno a špeciálne schopnosti, ktoré sa dajú aktivovať, ak pozbierate z padlých nepriateľov dostatok hmoty. Tieto špeciálne schopnosti vám dovolia nové útoky, zvýšia vám štatistiky a podobne. Okrem toho si môžete svoju zbraň a výbavu aj vylepšovať a ak získate na vylepšenie potrebné predmety, tak môžete získať naozaj zaujímavé kúsky. Či už sa jedná o ballistu bazooku, čo je vlastne niečo ako stredoveký raketomet. Vaša postava si túto zbraň dá na rameno a vystrelí veľmi silný hrubý šíp, ktorý slabších nepriateľov doslova odstrelí z povrchu zemského. Veľmi silná zbraň, ktorá však má obmedzený počet šípov a okrem tejto hračky môžete získať aj väčšiu silu vašej zbrane alebo iné zaujímavé vylepšenia.
Príbeh sa odohráva vo fantasy svete a tak sa pripravte viacmenej na klasických nepriateľov, aj keď nie sú až tak bizarní a nápadití ako v Dark Souls. Tých druhov nepriateľov je tu výrazne menej a prekvapí aj malý počet bossov. Ak sa však nad tým zamyslím, tak je to vcelku normálne, lebo Mortal Shell nie je tak veľkou hrou a ak sa nebudete snažiť vyčistiť celé oblasti a pôjdete rýchlejším tempom, tak hru prejdete do 20 hodín. Hra neobsahuje ani až tak rozmanité prostredia, ale tie ktoré má, vypadajú naozaj dobre a je škoda, že to nie je tak obsiahla hra ako DS. Prostredia sú na tom graficky dobre a majú veľmi dobrú atmosféru a viaceré dizajnovo zaujímavé a pekné miesta. Na grafiku sa naozaj dobre pozerá a viackrát som len tak ostal stáť a pozeral sa na svet okolo seba. Je trochu škoda, že nepriatelia nie sú nápaditejší, vlastne budete stretávať hlavne rôzne druhy banditov a síce nie sú nejak extra výzorovo zaujímaví, do tohoto sveta sa hodia. Jedinečný štýl má Mortal Shell aj pri bojovaní a ja som vážne rád, že sa tu tvorcovia snažili vymyslieť niečo nové. Veľmi dôležitou bojovou zložkou vašej postavy je schopnosť skamenieť, čo vlastne slúži miesto štítu. Ak na vás nepriateľ zaútočí a vy skameniete, tak sa mu jeho útok nevydarí a na chvíľu ostane otrasený a to je vaša šanca mu zasadiť boľavý úder. Ďalšou dôležitou časťou je akýsi kontra útok, ak máte nabitý predmet a nepriateľ zaútočí, tak ak stihnete stlačiť tlačítko v ten pravý čas, tak mu jeho útok rozbijete a zasadíte mu úder vy. Ostatné zložky boja sú už viacmenej klasické, ale tieto nové nápady sa do hry veľmi hodia a síce súboje uľahčujú, nie je to na škodu, lebo to vypadá dobre a aj sa to dobre hrá. Boje sú samozrejme ťažké, aj keď s Dark Souls by som hlavne boje s bossmi neporovnával, lebo tam sú výrazne ťažšie, ale inak má Mortal Shell takú príjemnú obtiažnosť. Oproti DS neobsahuje žiadnu online kooperáciu s inými hráčmi a tak si tu na všetko musíte vystačiť sami. Je to trochu škoda, ale zasa vám tu nikto iný nenabúrava hru a musíte sa spoľahnúť na svoje schopnosti. Samozrejme hra obsahuje aj veľa záhadných predmetov, ktoré ak chcete vedieť aký majú účinok, musíte ich viackrát použiť a postupne sa vaša postava akože bude učiť o tých predmetoch viac. Ak napríklad zahráte na gitaru raz, vaša postava nevie hrať a hudba znie hrozne, každým novým zahratím však znie hudba lepšie a ak si zahráte 10 krát, už je hlavný hrdina majster v hraní.
Ak máte radi sériu Dark Souls alebo máte chuť na pekné akčné RPG, v ktorom je dôraz na súboje a spoznávanie sveta., tak vám Mortal Shell spraví určite radosť. Na to, že to vytváral malý tím, vypadá hra úžasne a síce nie je tak veľká, tak sa hrá naozaj dobre a svet je dostatočne zaujímavý. Hra vyšla na PC, PS4 a Xbox One.
-
80%
Hodnotenie
Máte chuť na vydarené akčné RPG výrazne inšpirované sériou Dark Souls? Tak ste ho práve našli! Pekná grafika, svieže nápady v bojovom systéme, atmosferický svet a chytľavá hrateľnosť. Nie je to síce také rozsiahle a nápadité čo sa týka lokácií a nepriateľov, ale hrá sa to naozaj dobre.
Autor – Rado