Stratégie sú v dnešnej uponáhľanej dobe takmer mŕtvy žáner. Kým v 90. rokoch a na začiatku milénia mali hráči na výber z viacerých strategických sérií a stratégie boli neoddeliteľným herným žánrom, ktorý mal každý rok nových nástupcov, v dnešnej dobe vysokorozpočtové stratégie už nevznikajú a aj tých indie projektov je v tomto žánri málo. Občas sa ale niečo zaujímavé našťastie urodí a tak tu máme očakávanú RTS Iron Harvest, ktorú vytvorilo šikovné štúdio King Art, ktoré má za sebou viacero adventúr ale aj strategických hier ako Battle Worlds: Kronos alebo The Dwarves.
Iron Harvest má hlavne veľmi zaujímavú tematiku alternatívnej reality po konci 1. svetovej vojny. Hra sa odohráva v rokoch 1920+ a iný vývoj udalostí sa vysvetľuje tak, že po konci 1. svetovej ostalo na bojiskách obrovské množstvo streliva, drôtov, zbraní a ocele. Toto obdobie sa v hre nazýva Oceľový zber a preto sa vyskytujú po svete kovové monštrá, ktoré si jednotlivé krajiny vyrobili na boj. V hre teda bojujú ľudskí vojaci a aj chodiace bojové stroje. Vlastne je to taký dieselpunk a do veľkej mieri prevzal herné mechaniky zo strategickej série Company of Heroes. Tieto hry sú si podobné ako grafiky, tak aj po hernej stránke. Obe sú to skôr akčné stratégie, v ktorých nejde o budovanie rozličných stavieb, ktoré vám každá slúži na niečo iné. Tu sa jednoducho bojuje. Vytvoríte si jednotky, ktorých je viacero druhov a pomocou taktických pokynov a krytia sa za prekážky bojujete a obsadzujete dôležité body na mape. Kampaň ponúka 3 strany, za ktoré si v tejto vojne zahráte. Sú to Polania, Rusviet a Saxony, čo sú vlastne Poľsko, Rusko a Nemecko. Celkovo má kampaň 21 misií a za každú stranu ich je 7. Misie sú dlhé a plné bojov a väčšinou vám každá zaberie v priemere hodinu. Misie na seba nadväzujú a tvoria tak jeden kompaktný príbeh. Hru si teda zahráte za veľké množstvo postáv a vyskúšate si v boji všetky jednotky, ktoré majú strany rozdielne.
Rozhodne poteší, že sa veľké úsilie vložilo do podania príbehu, ktorý pôsobí správne veľkolepo a v hre sa nachádza veľký počet enginových ukážok, ktoré posúvajú príbeh ďalej a sú podané dostatočne pútavo, epicky a akčne. Toto sa tvorcom naozaj podarilo a síce sa nejedná o nezabudnuteľné filmové ukážky ako z Warcraftu 3, no aj tak sa na ne budete tešiť a sú veľmi dobrým spestrením. Za každú stranu máte v misiách hlavného hrdinu. Za Polaniu je to dcéra vynálezcu, z ktorej sa stane nebezpečná odstrelovačka a má za kamoša veľkého bojového medveda Vojtecha, Za Rusvietov dostanete na ovládanie ochrankyňu cára a za Saxoniu si zahráte za generála Guntera. Celkovo je kampaň dostatočne zábavná a v rámci možností aj variabilná.
Misie sa hrajú dobre a ide predovšetkým o správne kombinovanie a rozmiestnenie jednotiek. Ak napríklad s vojakmi nebudete správne hýbať a nedáte ich do dobrej pozície, tak proti väčšiemu mechovi nemajú veľmi šancu uspieť. Niektoré bojové stroje sú zraniteľné len zo zadu a ak tam nikoho nepošlete, tak vám ten stroj vyničí celú vašu armádu. Je preto veľmi potrebné, všímať si okolie a taktizovať. Svoje vojsko musíte často rozdeliť na menšie skupinky a strategicky ich rozmiestniť po mape aby mali nad nepriateľom výhodu. Čím je však viac jednotiek na mape, tým sa horšie taktizuje a občas sa to zvrháva len na obyčajné strielanie a dúfanie, že zabijete nepriateľa skôr ako on zabije vás. Občas sa stávajú aj veľmi smiešne situácie, kedy dáte svoju jednotku vojakov za nejaký úkryť aby ste z tade mohli chránene strieľať na nepriateľa a ten si svoju jednotku presunie tiež za ten istý kryt a tak sa strielate cez jednu prekážku vzdialení od seba na 1 meter a vypadá to ako scéna z filmu Bláznivá strela 🙂 V hre budete samozrejme ovládať aj bojové stroje, ktorých je okolo 30 druhov a sú naozaj pekne spravené. Tie menšie sú rýchlejšie a väčšie sú zasa ničivejšie. Prostredie je zničiteľné a tak môžete rozbíjať budovy, bunkre, či kryty nepriateľov. Hra obsahuje aj multiplayer a ak ste fanúšikom online hrania, určite ho odporúčam vyskúšať. Nájdite si však k hraniu kamaráta, s ktorým budete vedieť komunikovať, lebo ak sa budete spoliehať na náhodne vybraného hráča, tak nemáte veľmi šancu na úspech. Je dôležité v hre komunikovať, aby ste si vedeli skombinovať vaše bojové jednotky, obsadzovať body a správne sa rozmiestniť po mape a len tak na slepo je to veľmi obtiažne a skôr vás to znechutí. Kým je však kampaň tak trochu automatická, že proste sa nemusíte stále spoľahnúť na svoje herné zručnosti, lebo vám často prídu v kampani z nenazdajky posily, v multiplayeri ste už sám za seba a veľmi záleží na tom ako to viete hrať a správne sa takticky rozhodovať.
Graficky hra vypadá dobre, príjemne sa na ňu pozerá, ale obsahuje aj viacero grafických bugov a nie je úplne vyladená na 100%, dabing je kvalitný a počuť tam rozdiely podľa strany za ktorú hráte a poteší aj hudba. No po čase sa veľmi začnú opakovať frázy vašich jednotiek a niekedy je lepšie znížiť hlasitosť aby vám z toho nezačalo šibať. Inak je však hra po audiovizuálnej stránke kvalitne spravená, ale potrebuje ešte pár dodatočných opráv.
Hra zatiaľ vyšla na: PC (začiatkom budúceho roka má byť na PS4 a Xbox One)
-
Žáner: Stratégia.
Herná doba: Zhruba 25 hodín.
Multiplayer: Áno (online boje a aj online kooperácia)
Hru vytvorili:
-
75%
Hodnotenie
Iron Harvest je vydarenou stratégiou na štýl Company of Heroes. Téma, vizuál, dlhá kampaň a aj prítomný multiplayer či online kooperácia vám zaručia, že vám hra vydrží naozaj dlho.
Autor – Rado