V Solasta: Crown of the Magister prevezmete kontrolu nad štyrmi hrdinami, z ktorých každý má jedinečné zručnosti, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Každý hrdina sa zapája do diania, a preto bude každá jednotlivá voľba v rozhovore alebo nejaká akcia dynamickým prvkom celej hry, ktorý ju môže veľkým spôsobom ovplyvniť. Hráči si vytvárajú svojich hrdinov rovnako, ako to bolo kedysi v hre s papierom a ceruzkou, pričom si vyberú svoju rasu, triedu, osobnosť a postupujú podľa svojich štatistík. Hra Solasta: Crown of the Magister bola v early access verzii zhruba polroka a za ten čas sa výrazne vylepšila. Pozbierala od komunity na Steame veľmi pekné hodnotenia a momentálne má okolo 90% kladných hodnotení, čo je skvelé číslo. Najviac ju zatiaľ hralo v tú istú dobu cez 8 000 hráčov, čo tiež nie je malý počet na v podstate neznámu značku.
Hra vznikla vďaka úspešnej Kickstarter kampani, kde sa podarilo zo 180 000€ vyzbierať celkových 243,855€ a prispelo takmer 6000 podporovateľov. Hra sa veľmi podobá na nové Baldur’s Gate 3, ale rozpočtom mu konkurovať nemôže. Každopádne sa mu však kvalitou približuje a síce je ten menší rozpočet na hre vidieť, pri hraní to neprekáža. Žánrovo sa jedná o izometrické RPG postavené na pravidlách piatej edície stolných hier na hrdinov Dungeons & Dragons. Z herného hľadiska ide asi o najvernejšie prevedenie spomínaných pravidiel na obrazovky osobných počítačov. Hráč sa totiž skutočne cíti ako pán jaskyne posúvajúci dianie presne tým smerom, ktorým chce on. Tvorba postáv, ich rozvoj a rozhodnutia ovplyvňujúce udalosti sú v rukách hráčov. Práve z jeho rúk totiž padajú kocky určujúce chod sveta.
Na výber je šesť povolaní, pričom každé z nich disponuje dodatočnou možnosťou výberu špecializácie. Tá ovplyvňuje schopnosť ovládania zbraní, mágie alebo veľmi užitočnej schopnosti presunu cudzích predmetov do vlastného vrecka bez vedomia ich pôvodného majiteľa. Hráči nie sú ochudobnení ani o následnú voľbu osobnosti, príbehového pozadia a presvedčenia ovplyvňujúceho dialógové možnosti. Každá postava disponuje šiestimi základnými kľúčovými atribútmi definujúcimi jej prednosti a prípadné bonusy. Tie sa určujú hodmi virtuálnou kockou. Na rozdiel od papierovej predlohy je však možné hádzať kockou opakovane a bez obmedzenia, čím je pri dostatočnej časovej investícii možné vytvoriť skutočne silné charaktery. Každý bod naviac sa totiž počíta…Jediným mráčikom na jasnom nebi vytvárania charakterov je ich finálne vizuálne stvárnenie. Pravdepodobne ide o dôsledok obmedzeného rozpočtu, no možnosti úprav jednotlivých postáv sú minimálne. Čoskoro po spustení hry sa stanú bitky vaším denným chlebom. Minimálne pri stretnutí s monštrami sa im nedá skutočne efektívne vyhnúť. Áno, je tu možnosť tichého postupu, ale ten väčšinou nezaberie, pretože je úroveň, ktorú prechádzate, navrhnutá tak, aby k bitke jednoducho došlo. S inteligentnými nepriateľmi je tu však možnosť prelievanie krvi nechať na inokedy. Veľká časť z nich je totiž povoľná k diskusii prostredníctvom ktorej dokáže očarujúca postava hotové divy. Nie vždy sa však jedná o najlepšiu cestu, ktorú je možné zvoliť, pretože nikdy nie je vylúčené, že sa vás prehovorili nepokúsi v rámci linky definovanej scenárom zradiť. Tým sa dostávam k voľbám tvoriacim ďalší z primárnych pilierov Solasta: Crown of the Magister, ktoré vám počas hrania ponúkne.
Po grafickej stránke je však hra mierne zastaralá a vidno to hlavne na animáciách postáv, ktoré oproti Baldur’s Gate 3 nepôsobia vôbec dobre a ten menší rozpočet tu vidieť. Samozrejme sa to však dá prekonať a nie je to úplne nepozerateľné, len jednoducho vidieť horšiu kvalitu. Aj keď to hovorím nerád, zastaraná grafika spolu s ťažko stráviteľnými animáciami nepatrí medzi jediné prvky, ktoré vám hranie Solasta: Crown of the Magister značne sťaží. Za istú prekážku považujem tiež topornejšie ovládanie, ktoré vám pripomenie časy, kedy hry na dynamickosť moc nesadili. Do istej miery je však dobre, že celok veľmi nesiaha na vyššie tempo. Kamera totiž nepatrí medzi najprepracovanejšie aspekty, takže sa občas pohybuje dosť neisto. Optimalizácia je našťastie zvládnutá o niečo lepšie než v early access verzii, síce sa čas od času stretnete s prepadmi fps a pádmi, ale nie je to až tak časté, aby sa jednalo o skutočne zásadný nedostatok. Základné kamene Solasta: Crown of the Magister sú veľmi silné. Jedná sa o staromilské RPG s nespornými kvalitami. Ponúknutý je vám v ňom silný príbeh, komplexný vývoj postáv, premyslené úrovne a dosť flexibilný súbojový systém, ktorý vám umožňuje pracovať s prostredím a použiť ho k eliminácii nepriateľov. Prítomná je tu okrem toho tiež možnosť vytvárať vlastné dobrodružstvo a toto u konkurencie chýba.
Hra zatiaľ vyšla na: PC.
-
Žáner: Taktické izometrické RPG.
Multiplayer: Nie.
Hru vytvorili:
-
80%
Hodnotenie
Základné kamene Solasta: Crown of the Magister sú veľmi silné. Jedná sa o staromilské RPG s nespornými kvalitami. Ponúknutý je vám v ňom silný príbeh, komplexný vývoj postáv, premyslené úrovne a dosť flexibilný súbojový systém, ktorý vám umožňuje pracovať s prostredím a použiť ho k eliminácii nepriateľov. Prítomná je tu okrem toho tiež možnosť vytvárať vlastné dobrodružstvo a toto u konkurencie chýba. Najväčším mínusom hry je horšia vizuálna stránka, ale za to môže menší rozpočet hry. Inak sa jedná o kvalitné RPG.
Autor – Rado