Amanita Design je veľmi sympatické české štúdio, ktoré vytvorilo už viacero originálnych a hravých adventúr. Či už sa jedná o trilógiu Samorost, v ktorej ste navštevovali bizarné planéty plné prapodivných bytostí, či humornú Botaniculu, ktorá sa odohrávala na strome a hlavnými postavami boli obyvatelia stromu alebo Machinarium, kde ste boli vo svete robotov a za jedného takého ste aj hrali. Všetky tieto hry mali jedno spoločné, bolo na nich vidno, že sú robené s radosťou a od srdca. Bolo vidieť, že vymýšlanie originálnych postavičiek, prostredí a svetov tvorcov naozaj bavilo. Všetky tieto hry aj spoločne s tými poslednými menšími hrami ako Chuchel či Pilgrims majú svoj jedinečný audiovizuálny štýl, ktorý vypadá a znie úžasne.
Creaks bolo prezentované od začiatku ako niečo iné. Ľudia z Amanity si chceli vyskúšať trochu iný, temnejší žáner a síce má hra stále prvky adventúr, už nie je klikacia, ale je to logická plošinovka. Je výrazne temnejšia ako predošlé hry štúdia, ale stále si zachováva milý humor a hravosť. Príbeh hry rozpráva o chlapcovi, ktorý sa nachádza vo svojom byte, v ktorom sa mu zrazu ukáže v jeho stene cesta do neznáma. Rozhodne sa, že to ide preskúmať, to však vôbec nečaká, že kam sa tou cestičkou zo svojho bytu dostane. Je tam totiž rebrík do iného sveta, sveta plného podivných príšer a iných nevysvetliteľných bizarností.
O tom je vlastne celá hra, že sa nachádzate v inom svete a snažíte sa ísť stále niekam ďalej, kde máte voľnú cestu. Musíte sa vyhýbať strážnym psom, ktorí sa boja svetla a ak na nich zasvietite, zmenia sa na skrinku. Na tom sú založené logické hádanky, že sa cez týchto psov musíte dostať ďalej a pomocou svetla ich premieňať na neškodné a často aj užitočné posuvné skrine. Postupne sa ku psom pridajú lietajúce medúzy či postavy, ktoré sledujú vaše kroky. Všetky tieto príšery vás môžu zabiť a preto sa im musíte vyhýbať. Na svojej ceste plnej logických hádaniek založených hlavne na manipulácii so svetlom a s nepriateľmi nachádza hlavná postava aj viacero tajomných bytostí, ktoré na tomto mieste žijú a sú terorizované obrovským monštrom s poriadnymi pazúrmi. Celý ten príbeh s obyvateľmi toho sveta a s objavujúcim sa monštrom je dobre vymyslený a postupne dávkovaný a mňa rozhodne zaujal a bol som veľmi zvedavý, ako bude pokračovať ďalej.
Síce sa hádanky často opakujú a sú založené na podobných princípoch, vďaka meniacemu sa peknému ručne kreslenému prostrediu a iným nepriateľom nehrozí, že vás omrzia. Ich riešenie spočíva hlavne v tom, aby ste si dobre načasovali manipuláciu so svetlom a včas premenili stráže na posuvné skrinky. Hádanky nie sú nijak zložité, ale ak sa na nich najskôr poriadne nepozriete a nepoviete si presne, čo máte robiť, tak je veľmi pravdepodobné, že sa zamotáte a budete musieť začať tú hádanku odznovu. Trošku ma zamrzelo prostredie budovy, ktorá má síce poriadne veľa miestností a pozriete sa aj do jej okolia, no stále sa viacmenej jedná o miestnosti, v ktorých sa až príliš často vyskytujú tie isté rebríky, steny či nepriatelia. Po predošlých hrách štúdia, ktoré boli natrieskané vizuálnymi nápadmi, to je trochu sklamanie, ale je mi jasné, že tentokrát bola hra zameraná hlavne na určitý prvok manipulácie so svetlom či predmetmi. Fantázie majú pravdaže tvorcovia aj tentokrát dostatok a určite nebudete sklamaní, len je tu to prostredie občas dosť jednotvárne. Zaujímavým spestrením sú jednotlivé obrazy v hre, ktoré ponúkajú nápadité a vtipné mini hry či vizuálne vtípky.
Amanita ani tentokrát nesklamala a jedná sa o sviežu hru v ich portfóliu, ktorá síce možno nemá až tak rôznorodé vizuálne nápady ako predošlé hry, no stále je to svieže, pekne spravené a atmosférou zaujímavé. Hra vychádza na PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch.
Hru vytvorili
-
80%
Hodnotenie
Amanita prišla tentokrát s trochu inou hrou, na aké sme od nej zvyknutí. Síce je hra trochu temnejšia, stále na nej však vidno hravosť a charakteristické bizarné nápady tohoto šikovného štúdia.
Autor – Rado