Slovenské herné štúdiá zatiaľ prerazili vo svete hlavne mobilnými hrami. Je to síce kontroverzné tvrdenie, ale je to z veľkej časti naozaj tak. Ak nepočítame štúdio Cauldron, ktoré vzniklo v roku 1996 a zaniklo v roku 2014, tak tu veľa nejaký výrazných slovenských hier nie je. Jasné, niekoľko ich vyšlo, ale okrem hier od Cauldronu sa dokázali presadiť lovecká Way of the Hunter z roku 2022, Early Access titul Workers & Resources: Soviet Republic z roku 2019, Vaporum z roku 2017, VR titul Beat Saber a Vikings – Wolves of Midgard práve od Games Farm z Košíc. To je prosím pekne asi všetko za tie roky z našich luhov a hájov. Je to OK? Je to málo? Mohli by sme o tom polemizovať, ale za mňa to je rozhodne malý počet hier, ktoré sa výraznejšie presadili aj v zahraničí. Novinka nazvaná Die by the Blade mala vysoké ambície, jedná sa o bojovku z dielne Košických štúdií Triple Hill a Grindstone (ktorý je aj vydavateľom).
Hra sa ukázala už v roku 2020, kedy bola spustená Kickstarter kampaň, v ktorej chceli tvorcovia vyzbierať 20 000$ a podarilo sa im vyzbierať 25,167$ od 478 prispievateľov. Hra však vyšla až teraz, čo určite spôsobili aj neľahké roky plné COVIDu, ktoré vývoj určite pozdržali. Aj napriek tomu však vývoj trval dlho a určite už všetkým odľahlo, že je hra vonku. Tvorcovia sa inšpirovali takými klasikami ako sú Bushido Blade 1 a 2 z rokov 1997 a 1998. Aj keď sa názov hry podobá na klasiku z roku 1998 Die by the Sword, s tou bojovkou práveže hra takmer nič spoločné nemá. Bojovky ako série Mortal Kombat, Street Fighter alebo Tekken sú v dnešnej dobe veľmi populárne a vychádzajú už viac ako 30 rokov. Fungujú však na inom princípe. Die by the Blade je totiž o bojovom systéme založenom na zbraniach a je to niečo podobné ako Hellish Quart, ktorá je v Early Access od roku 2021 a najviac hru zatiaľ hralo 755 ľudí naraz. Die by the Blade vyšlo včera a zatiaľ hru najviac hralo 138 hráčov, čo je jednoducho málo a na väčšie prerazenie to naozaj nevypadá. Hra totiž trpí viacerými problémami a určite by sa hodilo viac, keby ju tvorcovia už skôr počas vývoja vypustili v Early Access verzii na Steame a mohli zbierať od hráčov viac feedbacku.
O čom ale hra vlastne je? Je to bojovka, v ktorej hrajú hlavnú úlohu japonskí bojovníci a nabrúsené katany. Hlavná myšlienka hry je tá, že vám stačí jediný úder (aj súperovi). Herná mechanika je teda založená na vykrývaní útokov, na reflexoch a na trafení protivníka svojim mečom. Podľa toho kde ho trafíte mu odseknete ruku, nohu, hlavu alebo ho trafíte do hrude. V hre môžete vidieť zmiešanú japonskú kultúru z minulosti a aj nejaké tie futuristické kyberpunkové veci. Hra je primárne zameraná na multiplayerové duely. Ako single si môžete zahrať len tréningy, zápasy proti počítaču alebo nejaké tie výzvy. hra obsahuje online duely a turnaje a zahrať si proti sebe môžete aj lokálne na rozdelenej obrazovke. Hlavný problém je však v tom, že je hra nedotiahnutá a rozhodne nepôsobí ako hotový titul. Stretol som sa počas online zápasu s viacerými pádmi hry. Okrem toho hra nevypadá v pohybe práve najlepšie. Občas sú tu trhané pohyby postáv alebo aj zakončovacie fatálne údery pôsobia skôr smiešne. Je tu pri nich totiž taký poriadne hlučný zvuk, ktorý oznamuje, že je rozhodnuté a aj to rozseknutie súpera nevypadá až tak dobre. Je síce brutálne, ale občas to rozseknuté telo ešte poskakuje alebo pôsobí divne aj to, že keď súperovi odseknete ruku alebo nohu, tak automaticky umiera. Vypadá to jednoducho divne a aj to hlasné zadunenie je skôr otravné. Nepáči sa mi ani pomalosť jednotlivých duelov, na to, že sa môžu naozaj skončiť za sekundu či dve tak je animácia a načítavanie ďalšieho kola normálne dlhšie ako hra samotná. Samotný súboj má grády a mechanika je zaujímavá, ale v praxi až tak dobre nevypadá a je to aj veľmi o náhode. Rozhodne som čakal viac, aj keď nemôžem povedať, že by ma samotné súboje nebavili. Prostredí je viacero druhov, od vonkajších lesných, cez zasnežené, futuristické alebo tréningové haly. No nie sú ničím zaujímavé a nič sa na nich ani nedeje a nič tam nie je ani interaktívne. Jednoducho sa len menia vizuálne, ale nič zaujímavé neprinášajú.
Ďalej je tu potom obsah, v ktorom si viete svoju postavu vizuálne upravovať a odomykať si viete nové postavy a nové zbrane. Levelovanie je však veľmi pomalé a odomykanie následne tiež. Obsahuje je málo, bojovníci, ktorých si môžete vybrať sú nezaujímaví. Naozaj som ich čakal vizuálne pôsobivejších. Aj keď samotnými dekoráciami viete vytvoriť vizuálne naozaj charizmatického bojovníka, no nie je tu veľa dôvodov k tomu, aby ste sa takýmto odomykaním zapodievali. Celkovo Die by the Blade dieru do sveta rozhodne neurobí a zapadne hneď po vydaní kvôli tomu, že je hra výrazne technicky a aj obsahovo nedotiahnutá. Ešte pred vydaním som si naivne myslel, že to môže byť domáci titul, ktorý naozaj do sveta prerazí a bude úspešný, ale ak je primárne zameraný na online boje a hru momentálne hrá 30 hráčov a to prosím pekne len jeden deň od vydania, tak to asi naozaj rýchlo zapadne. Nemá to zlé nápady a boje dokážu byť adrenalínové, ale celé je to ako graficky tak aj obsahom či hrateľnosťou len priemer, čo ma rozhodne mrzí.
Hra vyšla na: PC (ale mala by vyjsť aj na konzoly).
-
Žáner: Bojovka.
-
Multiplayer: Áno (online aj lokálne na rozdelenej obrazovke).
-
50%
Hodnotenie
Die by the Blade je slovenská hra z Košíc, ktorej som naozaj pred vydaním fandil. Úspešný Kickstarter projekt z roku 2020 sa natiahol a trvalo 4 roky kým hra vyšla a rozhodne nie je stále poriadne vyladená. Skôr mala vyjsť do Early Access verzie a tam mali vývojári zbierať čo najviac spätnej väzby, takto je to premárnený potenciál. Hra svojimi online súbojmi na jeden úder mohla zaujať aj širšiu verejnosť, no technický stav nie je najlepší a hru momentálne jeden deň po vydaní ledva niekto hrá. Po všetkých stránkach sa jedná o priemer, čo určite zamrzí.
Autor – Rado