Keď v roku 2008 vyšiel prvý diel série Men of War, nikto vtedy nevedel, aká úspešná stratégia to raz bude. Taktická RTS, ktorá vás zavedie do množstva bitiek druhej svetovej vojny a ktorá svojou obtiažnosťou nedala hráčovi vôbec nič zadarmo, sa do pamäte všetkých strategických hráčov zapísala ako veľmi príjemný prírastok do žánru vojnových RTS. Išlo o nástupcu dnes už menej známych stratégií Soldiers: Heroes of World War II a Faces of War od rovnakých vývojárov, ale aj napriek nulovým zmenám a prakticky len preskinovaný zovňajšok, sa Men of War ako také, stalo oveľa známejšou, než jeho pár rokov starší predchodcovia. Teraz sa píše rok 2024 a ukrajinskí vývojári zo štúdia Best Way sa po rokoch odkladov a problémov konečne odhodlali vydať plnohodnotné pokračovanie s poradovým číslom dva. Men of War 2, je po sérii rôznych odbočiek typu Men of War: Assault Squad, ktoré si vzali na starosti vývojári z Digitalmindsoft, a ktoré aj napriek absencii nejakých zmien dosiahli naprieč hodnoteniami skvelé výsledky, späť v rukách svojich prapôvodných vývojárov, ktorí sa chystajú svoju sériu znovu oživiť a priniesť do sveta RTS staronový, svieži vietor.

Najdôležitejšou premisou tejto hry je fakt, že si jednotky nevyrábate, podobnosť je teda napríklad s Company of Heroes skutočne veľmi minimálna. Jednotky sú vám prideľované podobne ako napríklad v Sudden Strike alebo Steel Division. Máte k dispozícii tzv. CP, teda Command Points, ktoré sú obmedzené a za ktoré povolávate jednotky. Tých máte iba obmedzené množstvo a sú rozdelené v zásobovacích trasách, ktoré sa vám v priebehu hry odomykajú. Zo začiatku hry máte len jednu zásobovaciu trasu a môžete tak povolať iba jednotky z tejto trasy. Po zhruba piatich minútach sa vám otvorí ďalšia trasa a tu opäť nové jednotky. V prípade vytvorenia vlastnej hry si môžete list jednotiek podľa trás sami editovať a upravovať. Hra ponúka množstvo módov a okrem kampane vás čaká veľmi záživný multiplayer, či vytvorenie vlastného lobby s AI súpermi. Keď myslím množstvo módov, tak naozaj myslím veľa módov. Čaká vás napríklad veľmi zábavný mód Batallion, kde môžete ovládať iba jednu armádnu divíziu. Je to veľmi zábavné v tímovom hraní, môžete buď hrať proti ostatným hráčom, alebo proti topánkam s rôznou obtiažnosťou. Budete mať radšej na starosti Infantry division, kde vás čakajú vo väčšine iba vojaci, alebo si vyberiete radšej velenie Tank division a zadupiete svojho nepriateľa do zeme týmito obrovskými kolosmi? Divízií ktoré si môžete vybrať je veľké množstvo a každá ponúka rôzne pre a proti. Je len na vás čo vám sadne viac a obtiažnosti sa báť nemusíte, hra je totiž dosť ťažká, či už ovládate akúkoľvek divíziu.

Hra celkovo zase tak veľa problémov nemá a po grafickej stránke by som povedal, že je dokonalá. Jednotky aj vozidlá sú vymodelované skvele a do detailov, všetky druhy krajiny sú naozaj pekné a dokážu váš boj dosť ovplyvniť. Či už hovoríme o snehu, blate, alebo suchu, všetko má pre vaše jednotky nejaký negatívny, ale aj kladný efekt. Veľkým problémom, ktorý ma dosť liezol na nervy, je však AI. Vaši AI hráči v rámci lobby síce nie sú veľmi schopní, ale odvíjajú sa podľa obtiažnosti, takže robia väčšinou čo majú a je to v poriadku. Horšie je to pri vašich vlastných jednotkách. Vozidlá sa často nezmyselne zasekávajú, niekoľkokrát sa mi stalo, že už s tankom jednoducho nešlo pohnúť a musel som ho nechať stáť na mieste pokiaľ ho nepriatelia nezničili. Pri rozkladaní artilérie sa mi zase delá nezmyselne otáčala bez toho, aby som chcel. Džípy zase neboli schopné vycúvať a obísť spadnutý strom. Práve v hre, kde je pre vás cenná každá sekunda si nemôžete dovoliť ručne vycúvať centimeter po centimetri, takáto strata vám môže prehrať celú hru, pretože nebudete dávať pozor na vaše ďalšie jednotky. Toto sa vývojárov zatiaľ veľmi nepodarilo a hoci sa v popise hry chváli dokonalou AI, opak je bohužiaľ pravdou. Dúfam, že sa tieto neduhy opravia v nejakom patchi, pretože to občas dosť kazí zážitok z hry. Musím uznať, že je hra celkovo dosť návyková a strávil som u nej naozaj dosť hodín a ešte ich dosť určite strávim. Nemôžem sa ale zbaviť pocitu, že nám vývojári nedodali nič nové. Je to opäť to isté, len v novom grafickom kabátiku. Je to škoda, myslím, že si hra zaslúžila aj nejaké novinky, poprípade oživenie. Keď sa skrátka pozrieme na prvý diel Men of War a na tento druhý, veľa rozdielu v nich nenájdeme. A je to obrovská škoda. Zúfať ale nemusíte. Ak ste milovníci RTS taktických stratégií, alebo ste milovali prvý diel Men of War, je toto pokračovanie pre vás jednoducho nutnosť.

Žáner: Stratégia.

Multiplayer: Áno.

• 80%