Máme tu novú a originálnu značku od ľudí, ktorí pracovali na kultovej sérii Persona. Jedná sa o fantasy RPG, ktoré je zamerané na silný príbeh, ktorý je plný politiky, intríg a celé je to tak trochu na štýl Game of Thrones. Samozrejme v japonskom štýle a podaní. Inak vydavateľovi SEGA sa podaril husárky kúsok. Použili totiž pre vydanie hry ten istý dátum a to 11. októbra ako konkurenčné DRAGON BALL: Sparking! ZERO od Bandai Namco Entertainment. Je však pravda, že sa jedná o úplne iné herné žánre a kým  nový Dragon Ball je bojovka a má aj online multiplayer, tak Metaphor je čisto singleplayerová hra zameraná na príbeh a žánrom je to RPG. Je to však jeden z tých prípadov, keď sa obaja vydavatelia môžu tešiť predajnému úspechu a obe veľké hry uspeli aj napriek tomu, že si určite pár tisíc hráčov navzájom ukradli. Metaphor: ReFantazio dosiahol milión predaných kópií za jeden jediný deň a napríklad na PC Steame dosiahol viac ako 85 000 naraz hrajúcich hráčov. Na Singleplayer hru a novú značku naozaj krásne čísla. DRAGON BALL: Sparking! ZERO je na tom prekvapivo ešte lepšie a za prvých 24 hodín predala hra viac ako 3 milióny kópií. Napríklad na PC Steame ju hralo naraz viac ako 122 000 hráčov, čo je pre bojovku rekordné. My sa však teraz pozrieme bližšie práve na Metaphor: ReFantazio, čo je jedna z najlepšie hodnotených hier roka a napríklad na Metacritic má zo všetkých hodnotení v recenziách priemer fenomenálnych 93%, čo jednoducho ukazuje, ako veľmi je táto hra kvalitná a ja to môžem len a len potvrdiť.

O čom je vlastne príbeh? Všetko sa to odohráva vo fantasy svete Spojeného kráľovstva Euchronia. Toto kráľovstvo prišlo o svojho kráľa, čo prebudilo neznámu mágiu, ktorá uvrhla na celú zem chaos. Hľadá sa nový kráľ a tým sa môže stať naozaj hocikto a vôbec nezáleží na pôvode a teda nemusí to byť žiadny šľachtic a môže pochádzať aj z chudobnej rodiny. Keďže sa kráľom môže stať v podstate hocikto, tak to vyvolá poriadny boj medzi populáciou o post kráľa tejto zeme a ten jedinec, ktorý dostane celkovo od ľudu najväčšiu podporu sa stane ďalším kráľom. Hlavný hrdina však má iné problémy a musí zbaviť korunného princa kliatby.  Aby však túto kliatbu mohol zrušiť, musí vstúpiť do kráľovského turnaja a zábava tak môže začať.

Celkovo je hra podobne ako séria Persona založená na čase. Každý deň máte možnosť vykonať jednu, prinajlepšom dve aktivity a môže to byť v podstate hocičo. Je veľmi potrebné si tu okrem bežných fantasy vecí ako sú napríklad návštevy dunegonu tak je potrebné si tu zlepšovať vzťahy s vašimi spoločníkmi a veľmi potrebné je aj zvyšovať svoju popularitu u ľudí celkovo. Nemusíte sa však obávať nejakého časového limitu, je to skôr taká herná mechanika, ale inak budete stíhať takmer všetko, či už to budú boje, hlavné questy, vedľajšie, rôzne aktivity, či zvyšovanie popularity, stíhať sa dá naozaj takmer všetko a nemusíte byť preto pod tlakom. Celkovo je hra veľmi zaujímavá svojím novým svetom, ktorý je radosť objavovať. Jeho design sa veľmi vydaril a pôsobí dosť sviežo, mieša sa tu história s fantasy a nájdete tu aj rôzne monštrá a naozaj fascinujúcich bossov. Ďalej je to plné intríg, silných príbehových momentov, nájdete tu plno zaujímavých postáv, svet má množstvo zákutí a veľmi ma bavilo ho preskúmavať. Najviac ma asi rušila vo veľkej miere absencia dabingu. Predsa len pri takto veľkej hre je to až zarážajúce a hlavne keď je tu naozaj veľa textu. U malých indie hier som si už na to nejak zvykol, ale tu mi to naozaj prekážalo. Nie je to však vec, kvôli ktorej by som takto skvelú hru zatracoval. Zaujme aj vizuálny štýl, ktorý je takým mixom anime a umeleckých obrazov. Vypadá to naozaj pekne a síce nečakajte najmodernejšiu grafiku, štylizácia je vydarená. Boje sú tiež návykové a dobre urobené. Zamrzí síce občas recyklácia bossov hlavne v druhej polke hry, ale recykláciu bossov mala aj hra Elden Ring a pritom to je jedna z najlepších hier aké som kedy hral.

Celkovo sa jedná o naozaj parádnu novú značku a takto kvalitné to asi nikto nečakal. Pútavý svet, príbeh plný intríg a zaujímavých postáv, svet, ktorý ma bavilo preskúmavať, zábavné súboje a pekná grafická anime štylizácia. Hra síce má aj svoje chyby, ale je to tak kvalitne urobená hra, že to rozhodne putuje medzi najlepšie tituly tohto roka a úplne chápem tú popularitu, ktorú si hra po vydaní získala. Pravdepodobne sa do pár rokov dočkáme pokračovania a určite chcem byť pri tom.

Hra vyšla na: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows.

Žáner: RPG.

• 90%
    - 90%
90%

Metaphor: ReFantazio je obdivuhodná nová značka! Tvorcom sa podarilo vymyslieť zaujímavý svet, pútavý príbeh, žijúce postavy, chytľavé súboje a kvalitné dialógy. Zamrzí z veľkej časti absencia dabingu, ale zasa filmovosť a celková vizuálna anime štylizácia tomu veľmi pomáha a robí z hry unikát. Politizovanie, intrigy a celkovo je to také anime Hry o tróny a právom jedna z najlepšie hodnotených hier roka. Ak máte radi japonsky štylizované RPG, strávite tu naozaj desiatky hodín.