Omno je 3D adventúra vytvorená jediným vývojárom a to Jonasom Mankem. Jeho práca na hre začala už v roku 2016 a dlhé dva roky na hre vo voľnom čase pracoval, aby ju v roku 2018 ukázal svetu cez Kickstarter. V kampani bol jeho cieľ vyzbierať €32,000 a napokon sa mu podarilo vybrať €97,769. Hra tak mohla vzniknúť a vďaka kampani sa o nej dozvedelo oveľa viac ľudí. Vývoj teda trval dlhých 5 rokov a hra nakoniec vyšla 29. júla na PC, PS4 a Xbox One. Na Metacritic dostala u recenzentov veľmi pekné známky a v priemere je to takmer 80%. Jedná sa o adventúru, v ktorom skúmate prostredia, potrebná je interaktivita s tamojšou flórou a faunou, dozvedáte sa niečo viac o svete a riešite pri tom aj nejaké tie hádanky. Jedná sa o relaxačnú hru bez násilia, vhodnú pre všetky generácie hráčov. Ak poznáte hry ako Lost Ember, Journey alebo ABZU, tak Omno je im štýlom hrania veľmi podobné.
V hre sa na začiatku prebudíte v neznámom svete v močariskách. Vaša postava je mladý chlapík s akousi palicou, nič viac neviete a postupne budete zisťovať viac. Napríklad, že sa tu dá aj umrieť, aj sa vyberiete do močarísk na kúpanie alebo spadnete z útesu. Hneď v prvých minútach čo sa rozkukáte po svete prichádzate na to, že palica, ktorú máte pri sebe bude v hre zohrávať veľmi dôležitú úlohu v interakcii s okolím. Okolo vás sa nachádza viacero druhov živočíchov, z ktorých sa dá po podržaní klávesy dostať mierovou cestou viacero krištáľov svetla. Postavička pohýbe s palicou (buchne do zeme, zamáva, alebo jemne ťukne do zvieraťa) okolo zvieraťa či rastliny a dostanete za to pár svetielok. Tie sú potrebné k tomu, aby si vaša postava nabila akúsi silu svetla, ktorú potom môže použiť na predmety v okolí. Celkovo tu svetlo zohráva veľkú úlohu, v okolí sú prítomné nápisy, ktoré rozprávajú o prastarej civilizácii a o potrebe sledovať svetlo. To vám ukazuje cestu ďalej, ak by ste sa náhodou v prostredí stratili. Pomocou palice si viete vyvolať aj jednoduchú 3D mapku, ktorá vám znázorňuje polohu dôležitých bodov na mape. Tými sú väčšie krištáli svetla, z ktorých musíte pozbierať aspoň 3 na to, aby ste sa dostali k hlavnej hádanke danej lokality a po jej vyriešení sa mohli dostať ďalej. Celkovo je hrateľnosť zložená z preskúmavania prostredí, z interakcie s okolím a z priestorových hádaniek. Tie nie sú nijak zložité a hlavne zo začiatku sú veľmi jednoduché. Jedná sa hlavne o rozličné posúvanie a presúvanie plošiniek. Okrem toho však bude potrebné využívať aj nadobudnuté schopnosti svetla. Zo začiatku toho veľa neviete, no postupne získate schopnosť rýchlejšie sa pohybovať a vznášať sa na palici, neskôr sa dokonca budete môcť teleportovať na špeciálne body v prostredí a ku koncu už budete vedieť aj lietať vzduchom. Hádanky sú postupne stále náročnejšie a vyžadujú používať naučené schopnosti. Stále to však nie je nič zložité a povedal by som, že sa jedná o príjemne nastavenú obtiažnosť, pri ktorej sa síce musíte občas zamyslieť, no hra zbytočne nefrustruje.
Prostredia sú krásne a celkovo sa po audiovizuálnej stránke jedná o obdivuhodnú prácu. Jonas Manke vytvoril krásne prostredia plné zaujímavých živočíchov. Prejdete sa cez močiare, lesy, zasnežené prostredie, púšte a hory vysoko v oblakoch. Všade nachádzate ruiny starej civilizácie a nápisy. V každom prostredí je náplň hry podobná, ale vždy máte novú schopnosť navyše a tak je potulovanie sa stále svieže a prostredia sú naozaj nádherné. Jonas sa vyžíval aj v detailoch a v snehu a piesku necháva vaša postava stopy, na ľade sa môže pošmyknúť a mnohé iné malé detaily ktoré potešia. Spoločnosť na týchto potulkách vám robí malá lietajúca veverica, ktorá je zo začiatku veľmi plachá, no ukazuje vám cestu ďalej a putuje po vašom boku. Postupne vám však verí čím ďalej tým viac a neskôr v hre sa už nechá aj pohladkať. Nádherné sú ukončenie jednotlivých prostredí, vždy na konci sa zmeníte na kryštáliky svetla a letíte krajinou alebo nájdete zviera, ktoré vás odvezie do nového prostredia a tak sa prejdete na obrovskej korytnačke, na živočíchovi podobnom brachiosaurovi, zaletíte si na obrovskej medúze alebo drakovi. Tieto pasáže sú vyslovene úchvatné a veľmi ma bavili. Každé prostredie je graficky iné a obsahuje aj iné živočíchy. Počas hrania som sa niekoľkokrát s obdivom čudoval, ako toto mohol vytvoriť jeden človek. Naozaj klobúk dole. Ak hľadáte príjemnú relaxačnú hru, ktorá pekne vypadá a herná náplň je o preskúmavaní prostredia a o riešení hádaniek, tak si musíte Omno jednoducho zahrať. Určite nebudete ľutovať.
Hra zatiaľ vyšla na: PlayStation 4, PC a Xbox One.
-
Žáner: 3D adventúra.
Multiplayer: Nie.
Hru vytvorili:
-
90%
Hodnotenie
Audiovizuálna bomba! Samozrejme môžete namietať, že tá grafika je jednoduchá, no ako sa hovorí? V jednoduchosti je krása! Krásne prostredia, farby, pekný design živočíchov a dostatočne pútavé hádanky a využívanie nových schopností. Ak hľadáte peknú a kvalitnú relaxačnú hru na štýl Abzu alebo Journey, Omno je skvelou voľbou. Naviac to robil jeden človek dlhých 5 rokov ako hobby projekt a je to celé krásne, vyladené, bez bugov, no jednoducho klobúk dole.
Autor – Rado