Tak po dlhšej pauze tu konečne máme pokračovanie skvelej historickej série Orlové Říma. Posledný diel vyšiel od Vybírala ešte v roku 2021 a síce bol už piaty diel hotový od roku 2016, čakalo sa na Enrica Mariniho, ktorému trvalo až 7 rokov, kým sa k svojej veľmi úspešnej a obľúbenej sérii vrátil. Medzitým pracoval na Batman: Můj temný princ pre DC, Škorpionovi číslo 12 a aj na svojej kratšej noir sérii Noir Burlesque. Konečne sa mu však v roku 2023 uvoľnil diár a tak začal pracovať na pokračovaní a rovno teraz dokončuje aj 7. diel série, ktorý má vyjsť vo Francúzsku už teraz v októbri. To, že je séria Orlové Říma vo Francúzsku veľmi populárna dokazuje aj umiestnenie jednotlivých dielov v TOP100 najobľúbenejších komiksov za daný rok. Piaty diel série obsadil v roku 2016 skvelé 4. miesto v TOP100 a z komiksov ktoré poznáte ho predbehol len Azimut a nechal za sebou napríklad Shangri-La, Barracudu, Thorgala alebo Ekho. Následne 6. diel série z roku 2023 sa umiestnil v hlasovaní na peknom 11. mieste. Jedná sa teda o naozaj populárnu sériu a úspech má aj u nás. U Vybírala séria boduje a síce sa nevypredala tak rýchlo ako napríklad vikingský Asgard, no oba predošlé diely sú už na webe verneovky.cz vypredané a patrí to k najúspešnejším Vybíralovým sériám z edície ERB.

Túto sériu jednoducho zbožňujem. Ak si to prirovnáme pomocou seriálov, tak napríklad séria Murena je seriál Rím (tiež s touto sériou neváhajte, onedlho sa totiž vypredá) a Orlové Říma je seriál Spartakus. Murena je kvalitnejšie napísaná, je založená na reálnych historických udalostiach a celkovo je príbeh komplikovanejší, je tam viac intríg a menej akcie. Orlové Říma sú popkornovejší na štýl spomenutého Spartaka. Príbeh je kvalitný, ale nemá až takú hĺbku a je jednoduchší, má to výrazne viac akcie a viac erotiky, Obe série sú skvelé, ale ja osobne dávam prednosť Orlom a prečo? Prvý diel ma v roku 2007, keď som ho čítal v inom jazyku natoľko uchvátil ako kresbou, tak aj svižným dejom, že sa okamžite táto séria zaradila medzi moje najobľúbenejšie. O čom je vlastne príbeh? Je to príbeh dvoch mužov, ktorí spolu od malička vyrastali a boli si ako bratia. Rozdelil ich však pôvod a ambície, Marcus je totiž Riman a má aj také zmýšľanie a ideály a Arminius je zasa pôvodom Cherusk a patrí ku germánskym kmeňom. Vznikol medzi nimi konflikt, keďže Arminius využil svojho dobrého mena u Rimanov a aj ich dôveru a naplánoval zjednotenie germánskych kmeňov a postavil sa do ich čela proti Rimanom a tým pádom aj proti Marcusovi…

Piaty diel sleduje dianie v hmlistých germánskych lesoch, kde sa schyľuje ku krvavému vojenskému konfliktu. Je to neskutočne dobre kreslené a vidieť, že si na tom dal Marini naozaj záležať a celkovo to patrí asi k tým najlepšie nakresleným komiksom aké som kedy videl. Naozaj kvalita. Dej tiež nedá vydýchnuť a neustále sa niečo deje a rýchle tempo smeruje k veľkej krvavej bitke. Skvelé a občas som asi pri čítaní zabudol aj dýchať. Nasleduje potom 6. diel, ktorý teda vznikol v minulom roku a tam vidieť v kresbe mierne zhoršenie. Marini ako keby to kreslil celé výrazne rýchlejším tempom a veľmi sa nebabral s detailami. Stále je to však krajšie kreslené ako 99% iných komiksov, no predsa len ak si to porovnáte s 5. dielom tak vidíte výrazný rozdiel. Nájdeme tu gladiátorské súboje, viac erotiky a viac intríg. 6. diel sa vrátil ako keby k prvým dielom série, dej sa odohráva celý v Ríme a som veľmi zvedavý na ďalší diel, ktorý vyjde už vo Francúzsku už v októbri a u nás sa potom bude s vydaním čakať na osmy diel.

Počet strán: 152

Scenár: Enrico Marini

Kresba: Enrico Marini

Preklad: Zbyněk Froněk

Redakcia: Zbyněk Froněk, Josef Vybíral

Vydavateľstvo: Nakladatelství Josef Vybíral

5

Konečne sa po dlhšej pauze vrátila séria Orlové Říma! U nás bola pauza od roku 2021, keďže sme čakali na Mariniho a jeho 6. diel a celkovo mala séria pauzu až neuveriteľne dlhých 7 rokov! Stálo to však za to! Prvá polovica knihy a teda 5. diel je jeden z najlepšie nakreslených komiksov aké som kedy za svoj život videl. Nádhera! Má to rýchle tempo, neustále sa niečo deje a vyvrcholí to veľkolepou bitkou. Potom tu máme druhú polovicu knihy a teda nový 6. diel série, ktorý vyšiel minulý rok. V prvom rade ma šokovala kresba, ktorá je na Mariniho tak trochu odfláknutá (pozor, stále je to nakreslené lepšie ako 99% iných komiksov) a vidieť, že sa s kresbou ponáhľal a až tak sa nehral ani s farbami a ani s detailami. Inak však veľmi fajn, pridalo sa na intrigách, erotike, máme to gladiátorské zápasy a celé sa to odohráva v Ríme. Ja som celkovo veľmi spokojný a dúfam, že nebudeme čakať na ďalšie diely dlho. Napokon 7. diel vychádza vo Francúzsku už teraz v októbri.