Dino Patti je meno vývojára, ktoré vám možno nič nehovorí, ale keď sa spomenie jeho tvorba, veľká väčšina už zbystrí pozornosť. Založil totiž indie štúdio Playdead v roku 2006 aj spolu s Arntom Jensenom a v roku 2010 vydali svoju prvotinu, dnes už kultovú čiernobielu plošinovku s názvom LIMBO. Hra dosiahla veľký úspech a bodovala ako u kritikov, tak aj u hráčov. Playdead však vyvíjalo svoje hry veľmi pomaly, čoho je dôkazom aj ich ďalšia hra INSIDE z roku 2016, čo bola vlastne tiež menšia plošinovka, aj keď oproti ich prvotine už výrazne graficky prepracovaná. Inside zabodovalo tiež a to poriadne, priemer recenzií na všetkých platformách bol 91%, kým u Limba bol 88%. Jednoducho vytvorili dve hry a sú to pecky, znovu však započal veľmi pomalý vývoj a ich ďalšou hrou má byť sci-fi plošinovka z vesmíru, no od roku 2016 je o nej len veľmi málo informácií, je však vo výrobe. Aj kvôli tejto pomalosti opustil Dino Patti po dokončení hry Inside toto štúdio a založil si v roku 2017 vlastné s názvom Jumpship a začali pracovať na sci-fi adventúre Somerville. Nemám však pocit, že by ten vývoj trval oveľa kratšie ako v prípade Playdead.
Príbeh začína na gauči, kde spí rodinka v zložení otec, mama, syn a pes. Vonku sa však niečo deje, je tam buchot a ružové svetlá na čo sa zobudí malý syn a ide to skontrolovať. Tu za neho hráte a teda cupotáte po dome a preskúmavate čo sa vlastne deje. Následne sa zobudí mama a neskôr aj otec so psom, ale rozruch vonku stíchol. Zrazu to však začne znovu a tentokrát je to už ničivé, z neba padajú divné útvary. Rodinka uteká do auta, to je však zničené, tak uteká znovu do domu, ten je však ničený tiež, na poslednú chvíľu sa schovajú do pivnice. Padne tam však raketa z ktorej trčí človek, otec sa ho dotkne a to spraví nejaký elektrický výboj a otec padá do bezvedomia. Keď sa zobudí, jeho rodina tam nie je, spoločnosť mu robí jeho pes a tak sa vydáva z devastovanou krajinou, snáď sa jeho rodine podarilo ujsť a snáď ju nájde živú…
Hneď po prebudení prídete na hlavnú mechaniku hry a to je používanie svojej elektrickej ruky, ktorá dokáže preniesť akúsi silu na svetlo, ktoré potom roztopí mimozemskú hmotu, ktorá vám blokuje často cestu. Na tomto je založená veľká väčšina hádaniek aj neskôr, aj keď je to už potom upravené o svetlicu, ktorej plameň môžete striedať a mimozemské prekážky meniť na kvapalinu alebo na pevné skupenstvo. Hádanky nie sú vôbec ťažké a popri hraní prídete na to, čo vlastne máte robiť celkom rýchlo. Okrem týchto hádaniek manipulujete aj s predmetmi v okolí alebo sa schovávate za objekty pred hliadkujúcimi mimozemšťanmi alebo sú prítomné aj zdrhacie pasáže, kde pred nebezpečenstvom utekáte. Celé to má takú fajn tajuplnú atmosféru a poriadne neviete, čo sa vlastne deje. Je však veľká škoda, že hra je ku koncu tak bizarná, že to poriadne ani nie je vysvetlené, čo ma sklamalo. Veľmi divná je aj práca s hlavnou postavou otca, lebo poriadne k nemu nemáte vzťah a tvorcovia mohli vytvoriť aj silnejšie scény, ktoré by napovedali, že mu na rodine záleží. Veľmi divné mi prišlo aj to, že spoločnosť vám polovicu hry robí váš pes a hlavne zo začiatku je s vami takmer všade, ale ten vzťah tvorcovia vôbec nezvládli a pôsobí to veľmi bizarne. Pes sa totiž viackrát stratí, nevidíte ho a otec si ide kľudne ďalej a o psa sa vôbec nestará, tak je tomu aj v jednej scéne, chlap si preskočí prekážku a pes ostane za prekážkou, lebo je mu vysoko skočiť, chlap sa však nijak nesnaží ho zobrať so sebou a nechá ho tam. Tak isto sa pes viackrát objaví po pár minútach len tak po riadnom úseku hry, pritom za vami nešiel. Pôsobí to divne.
Audiovizuálne spracovanie hry je kvalitné, po grafickej stránke ponúkne hra naozaj pekné prostredia a je škoda, že sa takmer tretinu hry túlate v podzemných tuneloch, ktoré až tak atraktívne nie sú, lebo na povrchu dokážu Patti a jeho tím vytvoriť naozaj pôsobivé scény. Graficky sa mi to páčilo a občas som sa len obzeral dookola, ako dobre táto adventúra vypadá. Postavu vidíte z viacerých pohľadov, väčšinou z pohľadu z hora, ale kamera sa občas mení, raz je to z boku, potom zozadu a podobne. Hra má občas problémy so zvukom a ovládanie na klávesnici sa tiež občas zasekávalo a nepomáhal ani reštart. Inak je to však kvalitná sci-fi adventúra, ktorá má vydarenú ponurú atmosféru, niekoľko pôsobivých scén a peknú grafiku. Predošlé hry na ktorých Patti pracoval však boli o úroveň lepšie. Herná doba zaberie cez 3 hodiny. Hru nájdete aj v Game Passe. Zaujímavé je, že hneď po vydaní hry štúdio odkúpil vydavateľ Thunderful.
Hra vyšla na: Xbox One, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows.
-
Žáner: 3D adventúra.
Multiplayer: Nie.
-
80%
Hodnotenie
Somerville sci-fi adventúra o mimozemskej invázii a je od vývojára Dina Pattiho, ktorý založil štúdio Playdead a pracoval na takých peckách ako Limbo a Inside. Somerville vám ich určite pripomenie behom hrania a aj keď sa im nevyrovná, ponúka peknú grafiku, parádnu ponurú atmosféru a niekoľko pôsobivých scén.
Autor – Rado