Začiatky série Sword Art Online siahajú až do roku 2013, kedy vyšla prvá hra s názvom Sword Art Online: Infinity Moment. Bola to prvá hra z početnej série hier Sword Art Online založenej na rovnomennej mange nasledovanej aj anime seriálom. Napriek popularite značky aj na západnom trhu hra vyšla iba v Japonsku a západ si tak musel počkať na diel s podtitulom Hollow Fragment pre PlayStation Vita. Najnovší diel Sword Art Online s podtitulom Fractured Daydream však už na západných trhoch samozrejme vyšiel a napríklad na Steame dosiahol celkom slušný úspech v počte naraz hrajúcich hráčov. Hru hralo takmer 12 000 hráčov naraz, čo vôbec nie je zlé. Aj keď v rámci série tu už bola aj hra, ktorá dosiahla vyššie čísla s názvom Sword Art Online: Fatal Bullet, ktorá mala takmer 22 000. Značka je už teda známa aj pre západný trh a v Bandai Namco môžu byť určite spokojní.

Viaceré hry v rámci série však až tak kvalitné neboli, čo si treba jednoducho priznať. S každou ďalšou hrou je to však lepšie. Zo začiatku mali hry problém, že pôsobili zastaralo, najnovší diel už je však v mnohých veciach moderný. Najnovšia hra sa zameriava hlavne na online zážitok behom hrania a hlavne na online kooperáciu s najviac až 20 hráčmi. Príbehom je to pre nových hráčov dosť komplikované, predsa len tvorcovia počítajú s tým, že ste tak trochu fanúšikom tejto populárnej značky a niečo už z tohto sveta poznáte. Fractured Daydream sa spolieha, že už nejaké tie vedomosti o tejto značke máte, že poznáte svet a postavy. Preto pre úplne nových hráčov sa môže jednať o ťažšie pochopiteľný príbeh. Aj napriek tomu, sa v tom ako-tak dá vyznať a samozrejme nie je potrebné, aby ste si teraz naštudovali postavy a celkovo udalosti či svet. Je to síce lepšie, ak už nejaké tie vedomosti máte, ale zasa nie je to podmienkou toho, aby ste si hru užili. Do hry ALfheim Online bola pridaná Galaxia, nový systém umožňujúci hráčom znovu prežiť udalosti z minulosti. Galaxia sa však vymkne kontrole a spôsobí presun hráčov zo všetkých kútov času a priestoru. Aby Kirito vrátil časovú líniu späť do správnych koľají, musí spolupracovať s padlými priateľmi… aj nepriateľmi. Celkovo je príbeh v skutočnosti dosť mäsitý. Budete mať niekoľko segmentov, ktoré sa točia len okolo toho, ako sa obsadenie opäť spojí, aby nakoniec prešlo niekoľkými skládkami informácií. Napriek tomu je príbeh celkom zábavný a možno ešte o niečo lepšie štruktúrovaný ako príbehy z iných titulov zo série.

Na bojisku sa stretne 21 postáv z rôznych príbehov série, pričom každá z nich má svoju špecifickú rolu. Spojiť sa môžete ako som už spomenul až s 20 hráčmi z celého sveta do jednej z piatich štvorčlenných skupín a zúčastnite sa kooperatívnej online akcie. Graficky je Fractured Daydream trochu rozporuplné. Dizajn postáv je skvelý, rovnako ako efekty pre všetky špeciálne pohyby a základné útoky. Niektoré prostredia sú krásne, ale úrovne sú celkovo trochu prázdne. Všetky vnútorné úrovne pozostávajú z takmer prázdnych miestností s niekoľkými truhlicami s pokladmi rozsypanými po mape. Chápem, že hra je postavená na rýchlom online hraní, ale tá prázdna podobnosť je trochu únavná. Napriek tomu, vzhľadom na to, že ide o multiplatformové vydanie a Fractured Daydream vychádza aj na nedostatočne výkonnej konzole Nintendo, tak to naozaj graficky nie je vôbec také zlé. Pri hre, ktorá prechádza z jednej hektickej bitky do druhej, som si počas všetkých mojich online hier nevšimol ani jeden pokles snímkov. Máte tu aj prístup k udalostiam z predchádzajúcich hier po použití pamäťových kryštálov na ich odomknutie. Tieto scény sú vždy jednotlivé statické obrázky a postupne tvoria tak trochu pozadie predchádzajúcich titulov zo série. Sword Art Online: Fractured Daydream je mixom medzi hack-and-slash a strieľačkou z pohľadu tretej osoby, s výraznými prvkami RPG. Môžete sa rozhodnúť hrať cez zdĺhavý príbehový režim sami, alebo môžete bojovať online spolu s 19 ďalšími hráčmi v niekoľkých rôznych režimoch. Offset je jednoduchý, pretože dostanete priradené konkrétne postavy pre príbehové misie, alebo si môžete vybrať (odomknutú) postavu pre online hru. Každá postava hrá trochu inak.

Príbehové misie sú pomerne krátke a je skvelé ich hrať, ak nemáte toľko voľného času. Takmer všetky príbehové misie nezaberú viac ako pätnásť minút na misiu a často to závisí od toho, či budete skúmať okolie, aby ste splnili aj vedľajšie ciele. Okrem množstva hlavných a vedľajších príbehových misií budete mať k dispozícii všetky online režimy. Môžete hrať režim Free Roam, ktorý vás jednoducho pustí na rozsiahlu mapu, kde môžete zabíjať príšery dosýta, spolu s vašou skupinou troch ďalších hráčov. Je to skvelý spôsob, ako získať nejaké vybavenie a možno sa vysporiadať s niektorými postavami hry. Väčšinu času pravdepodobne strávite v režime Co-op Quest alebo v režime Boss Rush. Ako sa dalo očakávať, režim Boss Rush hovorí sám za seba. Vy a tím troch ďalších hráčov súperíte o najvyššie skóre z piatich tímov, ktoré sa postavia bossovi. Budete musieť zabíjať nepriateľov a plniť ciele, aby ste sa dostali o úroveň vyššie, čo vám umožní odomknúť svoje zručnosti. Momentálne sú k dispozícii tri mapy bossov, ktoré sa odomykajú postupne v závislosti od vašej hodnosti hráča a po vymazaní predchádzajúcej fázy. Režim Co-op Quest je v skutočnosti dosť podobný, ale najprv budete hrať cez mapu podobnú dungeonu, než budete bojovať s bossom. V tomto režime budete pri každom hraní začínať od úrovne jedna. V tomto režime je momentálne deväť máp a každá mapa má iných nepriateľov, ciele, prekážky a prostredia. Odomknutie všetkého obsahu dostupného pre režimy pre viacerých hráčov vám zaberie dosť času, najmä preto, že na odomknutie všetkých postáv budete musieť hrať v režime príbehu. Aj keď je to príjemné, Fractured Daydream je tak trochu grindfest. Každá postava si musí individuálne vylepšiť svoju hodnosť, aby získala lepšie základné štatistiky, a budete to musieť urobiť tak, že budete s týmito postavami veľa hrať. Budete musieť zbierať výstroj, ktorá siaha od rôznych zbraní, ktoré spôsobujú rôzne druhy elementárneho poškodenia príslušenstva a amuletov. K dispozícii je tiež množstvo kozmetických vylepšení na zbieranie, craftovací systém a dokonca aj nemálo mikrotransakcií. Všetok platený obsah sa však točí okolo kozmetických predmetov, čo rozhodne nie je zle a nijak to neprekáža. Vývojári mali jasne na pamäti, že nie vždy bude online toľko hráčov, aby zaplnili lobby s dvadsiatimi hráčmi. Keď má každý tím skutočného hráča a rady trvajú príliš dlho, čaty budú doplnené postavami ovládanými AI. Vďaka tomu budete mať stále možnosť zažiť rozsiahle bitky. AI je tiež celkom slušná a aktívne pomáha v boji alebo pri oživovaní vás a ostatných hráčov. Ovládacie prvky sú väčšinou citlivé. Vyťahovanie špeciálnych pohybov je jednoduché, rovnako ako navigácia po mape. Celkovo je to kvalitná hra a určite odporúčam.

Hra vyšla na: Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows.

Žáner: Akčné RPG.

Multiplayer: Áno (online kooperácia).

• 80%
    - 80%
80%

Sword Art Online: Fractured Daydream je rozhodne najlepšou hrou v tejto sérii! Hru si viete užiť single a aj v online kooperácii pre viacerých hráčov. Hra má dostatok obsahu na to, aby vás zabavila na poriadne dlhý čas. Zoznam postáv je tu dostatočne pestrý, aby umožnil každému typu hráča nájsť si svoju postavu, ktorá vyhovuje jeho hernému štýlu. Vydarené.

Autor – Lukas