Bloober Team je šikovné poľské štúdio, ktoré obľubuje hororový žáner. Od roku 2014 do roku 2015 vydali 3 menšie hry mimo hororový žáner, ale hlavne rok 2016 bol pre nich prelomový, ktorý im ukázal cestu, ktorou sa v budúcnosti vydajú. V roku 2016 vydali vydarený horor Layers of Fear. Plný ľakačiek a všemožných desivých nápadov, ako hráča vystrašiť. Bolo to niečo ako dom hrôzy v zábavnom parku. Nie hocijaký, ale perfektne ozvučený, vizuálne prepracovaný a plný zákerného strašenia. Právom sa z toho stala úspešná hra. Bloober Team následne v nasledujúcich rokoch vytváral hororové hry ako na bežiacom páse. V roku 2017 Observer s cyberpunkovou tematikou, v roku 2019 pokračovanie hororu Layers of Fear 2 a aj horor s filmovou licenciou Blair Witch. Všetko to boli zaujímavé hry, ktoré dokázali vystrašiť a mali fajn vizuálne nápady, ale ani jedna nenaplnila svoj potenciál. The Medium je zatiaľ ich najambicióznejší projekt a potenciál bol znovu veľký.
Na hre The Medium vraj v Bloober Teame pracovali takmer 10 rokov popri ostatných projektoch. Síce na hre vidieť istú vizuálnu prepracovanosť, no nikdy by som nepovedal, že už pred toľkými rokmi na tejto hre začali pracovať. Hra sa očividne inšpiruje v hororovej sérii Silent Hill, úroveň ktorej sa však dosiahnuť nepodarilo. Môže za to hlavne veľmi divný príbeh a nudná herná náplň. Ale poďme pekne poporiadku. Hra sa odohráva v Poľsku v roku 1999 a hráme za postavu Marianne, ktorá pracuje v márnici u svojho adoptívneho otca, ktorý však práve zomrel. Má špeciálne schopnosti, je médium a vidí na druhú stranu, na iný svet, svet mŕtvych. Dostáva zvláštny telefonát, ktorý ju smeruje do starého hotelového komplexu uprostred lesov. Marianne tak na motorke odchádza do komplexu v lese úplne sama a je jej jedno, že je to tam fakt strašidelné, uprostred lesa, celé to má takú divnú atmosféru, vidí tam telá mŕtvych, no jednoducho miesto, kde by som sám nešiel ani za boha. Jej to však nevadí, preskúmava komplex a zisťuje, že je opustený, ale v druhom svete tam niečo žije. Spoznáva malé mŕtve dievča s menom Sadness a máte pocit, že by to mohol byť zaujímavý horor. Prekvapí predovšetkým samotný žáner hry, ktorý je klasickou 3D adventúrou. Síce tu neklikáte myškou tým štýlom ako v Syberii a je to ovládaním naozaj podobné Silent Hill alebo starým dielom Resident Evil, no inak je štýl hrania klasická adventúra, v ktorej prehľadávate okolie a snažíte sa získať potrebné predmety na cestu ďalej.
Hlavným lákadlom hry bolo pred vydaním to, že je hra rozdelená do dvoch svetov. Realita a svet mŕtvych sa tu prelínajú a častokrát hlavne v prvej polke hry ich vidíte naraz na obrazovke. Je to zaujímavý štýl a niečo podobné obsahovala hra Fahrenheit z roku 2005. Vidíte teda hlavnú postavu na obrazovke dvakrát, na ľavej strane v realite a na pravej strane v druhom svete a celé okolie je úplne iné. Kým v realite máte prechod zablokovaný, v druhom svete máte cestu voľnú. Kým v realite sa zasekol výťah a neviete sa dostať na druhé poschodie, v druhom svete to viete opraviť a viete sa tam následne dostať. Budete na krátky čas využívať aj astrálnu projekciu, alebo sa zrkadlami presúvať medzi realitami. Na podobnom princípe funguje veľká časť hry. V tomto druhom svete sa vyskytuje aj nebezpečné hnusné monštrum, ktoré vás chce chytiť a ten kto napísal jeho repliky bol teda poriadny úchyl, lebo nič normálne z toho divného monštra celý čas nevylezie, len samé úchylnosti a že ho v hre stretnete poriadne často! Bojovať s ním však nebudete, musíte sa mu skrývať a utekať pred ním. Pôsobí to veľmi divne, lebo on vás vidí a prehľadáva okolie, no vôbec si nevšimne, že má vaša hlavná postava celý čas na sebe svietiacu baterku a svieti tak všade okolo. Fakt veľmi divné. Tieto stealth pasáže sú ešte prvýkrát zaujímavé, no už po piaty krát je to dosť otravné. To isté platí aj o únikových pasážach, ktoré sú takmer vždy rovnaké a síce som v nich pociťoval adrenalín, bolo to hlavne kvôli skvelým zvukom.
Adventúrne hádanky však sklamú, ide o veľmi jednoduché riešenia, v ktorých ani len nemusíte dávať pozor. Jednoducho to príde tak nejak samo a z okolia je jasné, čo a kde treba spraviť. Rozhodne som čakal zaujímavejšie hádanky, to sa však nestalo. Sklame aj herné prostredie. Polovicu hry blúdite hotelovým komplexom, ktorý nie je veľmi vizuálne pútavý a síce by mohol byť poriadne strašidelný, okrem už spomenutého monštra sa v ňom takmer nič nedeje. Až v druhej polovici hry sa z hotelového komplexu presúvame už aj do lesa, čo má svoju atmosféru, no znovu potenciál nie je naplnený. Síce v tejto časti bude jedno nové a poriadne hnusné monštrum, no znovu je to len na efekt. Prostredia sú statické a neprinášajú takmer žiadne zaujímavé situácie, tých by sa naozaj dalo spočítať na prstoch jednej ruky. Očakával som výrazne zaujímavejšie prostredia, viacero druhov monštier, zaujímavejšie postavy a poriadne desivé situácie. Veď sa hra predsa odohráva v dvoch realitách a tá druhá je svet mŕtvych! No všetci sú v ňom asi fakt mŕtvy, lebo okrem dievčaťa Sadness a monštra, čo cedí jednu úchylnú hlášku za druhou a vkuse za vami dupoce, tu takmer nič iné nie je. Hra má skvelé zvuky, peknú grafiku, občas pekné prostredia, občas to má aj dobrú atmosféru, ale celkovo hra vo mne nechala veľkú pachuť nenaplneného potenciálu. Príbeh jednoducho neťahá a je podľa mňa vyriešený zle. Veľmi divná je cenová politika tejto hry. Bloober má zmluvu s Microsoftom a hra tak okrem PC vyšla aj na nový Xbox Series X, hra sa však u oboch verzií nachádza v Game Passe, ktorý je dostupný za 1 euro, teda úplne nová hra, ktorá má na Steame nastavenú cenu na 50 euro je v Game Passe za 1 euro! Síce je to super, no je to dosť divné. Tvorcovia sa vyjadrili po vydaní hry, že sa im už vývoj zaplatil a už len zarábajú peniaze navyše. Určite to však nebude za predaje hry, ktoré nie sú na takmer AAA hru nič extra, ale bude to tým, že im Microsoft pekne zaplatil za umiestnenie hry do Game Passu.
Hra zatiaľ vyšla na: PC a Xbox Series X.
-
Žáner: 3D hororová adventúra.
Herná doba: Zhruba 6-7 hodín.
Multiplayer: Nie.
Hru vytvorili:
-
75%
Hodnotenie
Bloober Team znovu nenaplnil svoj potenciál. The Medium dokáže byť vizuálne zaujímavé, dokáže navodiť nepríjemnú atmosféru, má skvelé zvuky a má aj pútavý nápad s prekrývaním dvoch svetov. Celé sa to však prevažne odohráva v statickom a nudnom prostredí, hádanky sú veľmi jednoduché. postavy a monštrá v hre sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky a hre nepomáha ani príbeh, ktorý je z môjho pohľadu veľmi divný. Ak však hľadáte hororovú adventúru na štýl Silent Hill a stačí vám, že to pekne vypadá a má to nepríjemnú atmosféru, tak ste tu na správnej adrese.
Autor – Rado