Za touto 3D adventúrou je štúdio Reflector Entertainment z Kanady, ktoré bolo odkúpené v roku 2020 vydavateľom Bandai Namco. Ich debutom je práve Unknown 9: Awakening, hra, ktorá však nemala až takú reklamu akú by potrebovala a veľa ľudí ani nevedelo, že niečo podobné vychádza. Snáď sa hre v predajnosti na konzolách darí lepšie, ale na PC Steame je to na takúto vysokorozpočtovú AAA hru naozaj málo. Hra mala totiž na Steame najväčší peak hráčov v tú istú dobu len 280, čo je na tak veľkú hru naozaj zlé číslo. Pritom hra je spravená prekvapivo dobre a síce sa nebude umiestňovať v koncoročných rebríčkoch za hry roka, zabaviť určite dokáže obstojne. Je to príbehová adventúra, v ktorej veľkú časť tvoria aj súboje so špeciálnymi schopnosťami, ale veľkú časť tvorí aj stealth postup. V hre sa pozrieme do púšte v Mauritánii, do Indickej džungle, ale aj do Portugalska. Hlavnou hrdinkou hry je Haroona, ktorú hrá herečka Anya Chalotra (Yennefer zo seriálu Zaklínač) a Haroona v sebe objavila schopnosť manipulovať s časom a energiou. Naučila sa cestovať aj do záhadnej dimenzie zvanej The Fold. So svojou mentorkou Reikou následne po rokoch preskúmava ruiny a tam natrafia na Ascendantov, frakciu, ktorá chce využiť dimenziu vo svoj prospech a prepísať dejiny ľudstva. Samozrejme je na vás aby ste im v tom zabránili.
Hra je prekvapivo lineárna a neponúka žiadny otvorený svet, čo je dnes pri takto veľkých hrách v móde a otvorený svet má skoro každá. Je preto celkom osviežujúce, že tu jednoducho putujete príbehom hry z jednej lokácie do druhej, sledujete diani a idete stále dopredu bez nejakého nezmyselného pobehovania po otvorenom svete a zbierania zberateľských predmetov. Podobné lineárne singleplayer hry nie sú už v posledných rokoch až tak časté, lebo tvorcovia chcú aby v ich hrách hráči trávili čo najviac hodín a preto robia veľké otvorené svety. Raz za čas však padne vhod aj takáto lineárna hra, no jej neúspech pri štarte vzbudzuje otázky, či je o takéto lineárne single hry vlastne dostatočný záujem. Podobné hry boli totiž populárne hlavne za éry Xboxu 360 a PS3 a keď spomeniem také hry ako Advent Rising, Second Sight, remake Bionic Commanda, Dark Void alebo Binary Domain, tak si asi spomeniete, aké to vlastne boli tie lineárne single príbehové hry. Vráťme sa ale späť k Unknown 9: Awakening, ktorá sa hrá tým štýlom, že sa odvíja príbeh, konverzácie s postavami, tie potom idú častokrát aj s vami behom hrania a skúmate ruiny, jaskyne, džungľu či nepriateľské tábory a samozrejme na vás čaká aj nemálo nepriateľov. Tí sú väčšinou situovaný do táborov či nejakých tých oblastí, ktoré pôsobia ako arény, čo ma kus otravovalo, keďže je to tak takmer celú hru. Zakrádate sa, snažíte sa likvidovať nepriateľov svojimi špeciálnymi schopnosťami v tichosti alebo potom v bojoch na blízko.
Haroona má pár naozaj špeciálnych schopností, ako možnosť sa na krátku dobu prevteliť do nepriateľa a spraviť tak paseku v jeho koži, môžete vytvoriť akýsi výboj na diaľku, čo odhodí nepriateľa alebo spustí nejakú výbušninu či explóziu s plameňom. Tu je taká kurióznosť celej mechaniky hry, lebo ak napríklad spravíte explóziu plameňa v blízkosti nepriateľa, ten začne horieť a v pár sekundách je mŕtvy ale vôbec nekričí ani nevydáva nijaký zvuk. Ja viem, že to má byť mechanika na stealth, ale predsa len to pôsobí veľmi hlúpo, keďže každý, kto sa popáli začne vrieskať ako zjašený a nie to ešte keď začne horieť. AI nepriateľov je tiež veľmi slabá, takto mi pred mojimi očami uhorel jeden nepriateľ a o tri metre od neho sa na to pozeral iný nepriateľ a vôbec nereagoval a bolo mu to jedno. Toto naozaj občas pôsobí smiešne. Okrem toho máte napríklad neviditeľnosť alebo samoliečenie. Celkovo je však hrateľnosť celkom zábavná, a stealth funguje tiež celkom dobre. Podobne ako v iných hrách aj tu si viete vylepšovať svoje schopnosti zbieraním akýchsi orbov. Celkovo hra dobre vypadá aj po grafickej stránke a síce nevyrazí dych, no viaceré prostredia sú naozaj veľmi pekné a je škoda, že tvorcovia nešli ďalej vo veľkoleposti jednotlivých scén. Väčšina prostredí je až zbytočne komorná, ale chápem, nejak sa ten rozpočet krotiť musel. Máme tu aj nejaké tie známe tváre v podobe hercov, čo museli byť nemalými peniazmi zaplatený, ale clekovo to jednoducho vypadá celkom dobre a hlavne tie prostredia sú pekné. Animácie postáv mohli byť ešte viac prepracovanejšie, občas totiž vidno, že sú nejaké animácie ako keby nedokončené a pôsobia kus divne a zabugovane. Inak je však dojem z audiovizuálneho spracovania dobrý. Celkovo to nie je zlá hra a čudujem sa tým príliš malým hodnoteniam, je to určite nadpriemer.
Hra vyšla na: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X a Series S, Xbox One, Microsoft Windows.
-
Žáner: 3D akčná adventúra.
-
Multiplayer: Nie.
-
70%
Hodnotenie
Unknown 9: Awakening je závan z čias Xbox 360 a PS3, kedy vznikali podobné AAA príbehové lineárne hry bez otvorených svetov. Hra má veľa filmových animácií, hlavnú postavu hrá herečka Anya Chalotra (Yennefer zo seriálu Zaklínač) a celé to graficky vypadá celkom dobre a hlavne niektoré prostredia sú veľmi pekné. Je len škoda, že je to celé také komorné a väčšinou sa dej odohráva v jaskyniach či táboroch. Súboje a stealth založený na špeciálnych schopnostiach však funguje skvelo a boje sú vďaka tomu zábavné. Ak máte chuť na príbehovú lineárnu singleplayerovú hru s veľkým rozpočtom, určite hru skúste.
Autor – Rado